Bland jer i børnenes læring!

Skole og Forældres formand opfordrer forældre til at interessere sig for og bidrage til børnenes læring.

Formandsskabet for Rådet for børns læring har i dag offentliggjort sin beretning. Skole og Forældre er repræsenteret i rådet og det har været en stor fornøjelse at deltage i arbejdet med at sætte forældrenes rolle i børns læring og udvikling på dagsorden.

Derfor er jeg noget forundret over, at formandskabet for rådet i beretningen anbefaler, at forældre skal være påpasselige med at involvere sig i den rent faglige del af skolen (Side 31).

Jeg kan ikke være mere uenig. Forældre skal selvfølgelig ikke være ”wannabe” lærere, men at blande sig uden om vores børns faglige udvikling i skolen er det samme som at sige til vores børn, at vi ikke er interesseret i fagene eller interesseret i, hvordan det går med vores børns læring.

Fra den meget sparsomme forskning, der er om forældres betydning for børns læring, er det netop forældrenes engagement i, hvad der foregår i skolen, der er med til at øge børns nysgerrighed og interesse for at lære og fordybe sig i fagene i skolen.

Vi ved fra vores egne undersøgelser i Skole og Forældre, at forældre gerne vil involvere sig mere i deres børns skole end bare at være chauffør, når klassen skal på tur eller leverandør af pølsehorn og kage. Forældre vil gerne være med i læringen, både hjemme og i skolen. Desværre har vi alt for lidt viden herhjemme om, hvordan forældre kan bidrage til børns læring, men kigger vi til udlandet, er der mange gode erfaringer og viden, som vi kan blive inspireret af og oversætte til en dansk skolekontekst.

Jeg håber, der er nogle dygtige forskere og praktikere rundt i landet, som vi tage stafetten op og finde og dele de gode erfaringer med involvering af forældrene i skolens fag og forske i, hvordan vi får skabt et værdifuldt samarbejde mellem skole og hjem. Et samarbejde med respekt for familiernes egenart og forskellighed, med ligeværdighed, så alle forældre har mulighed for at bidrage og med det primære fokus på at alle børn skal have mulighed for at lære og udvikle sig i deres eget liv.

22. august 2019

sp

Rasmus_formand
22.09.21
Fast tilbud i alle kommuner til børn med mistrivsel
Problemer med unge, der føler sig ensomme, udvikler angst eller skolevægring, gør det nødvendigt med et fast evidensbaseret kommunalt tilbud, der kan...
Rasmus_formand
01.07.21
Årsager til skolefravær skal ofte findes i skolen
Problemer med elevers fravær løses ikke ved kun at kigge på familierne.