Forældrestøtte til undervisningen

Forældre kan bidrage positivt til undervisningen.

Ingen kan bedre end læreren tilrettelægge og gennemføre et undervisningsforløb der tager højde for børnenes faglige og personlige udviklingsniveau og sigter på fagets kompetencemål. Men forældrene kan på forskellig måde bringe et pust fra livet i samfundet ind i skolen. De kan have lokale roller og viden, de kan demonstrere deres fag, eller de kan fortælle eller vise film om et emne, en rejse m.m.

Nogle skoler opfordrer forældrene til at skrive sig på en forældrebank med et emne de kan optræde med. Det kan måske bruges i et af fagene eller til en temadag, eller skolen kan arrangere en dag hvor forældrene overtager undervisningen mens lærerne afholder et pædagogisk seminar. Der er også gode erfaringer med at tilrettelægge undervisningen, så forældrene inddrages via elevernes hjemmearbejde – se nærmere på www.foraeldresomressource.dk.

2. januar 2019

cg