Godt nyt fra PISA-fronten

Danske elever klarer sig fint i PISA – og alle de andre internationale undersøgelser.

Af Mette With Hagensen, formand, Skole og Forældre

Hvis man spørger den nye udgave af PISA går det godt fagligt for eleverne i det danske skolevæsen. Danske elever klarer sig bedre end gennemsnittet for OECD-landene i PISA.
Man får samme svar, hvis man spørger den lange liste af andre internationale undersøgelser som Timms, Pirls og ICCS.

Danske elever er dygtige, både til matematik, læsning og naturfag, både små og store elever og – sammen med Finland – nærmest verdensmestre i demokratiforståelse.

Som de siger på de sociale medier, what’s not to like?

Der var 72 lande / områder med i denne omgang af PISA-undersøgelsen.

• Kun 9 lande er bedre end danske elever i matematik

• Kun 12 lande er bedre end danske elever i læsning

• Kun 17 lande er bedre end danske elever i naturfag

I Danmark klarer langt hovedparten af eleverne sig tilmeld rimeligt. Kun få er for dårlige set i en international sammenhæng og danske elevers socioøkonomiske baggrund spiller en mindre rolle for, hvordan eleverne klarer sig i naturfag end tidligere.

Selv en samling undersøgelser viser ikke hele sandheden om et skolesystem, men giver nogle pegepinde – og de pegepinde ser altså fine ud for tiden.

Jeg synes lærere og elever skal bruge de nye resultater fra PISA til at sænke stressniveauet. Det I gør ude på skolerne – både elever, lærere, pædagoger og ledere - det virker. I er dygtige, I gør det godt. Sænk skuldrene lidt, slap af, leg og lad engagementet være motoren i skoledagen.

Det kan I godt tillade jer, fordi det I gør virker. Man skal ikke falde i søvn på laurbærrene, men man må gerne gøre en lille status, lade freden sænke sig og glæden brede sig.

Brug PISA til at sænke paraderne – hvorfor ikke?

Det vi gør, det virker.

20. december 2016

sp

Rasmus_formand
22.09.21
Fast tilbud i alle kommuner til børn med mistrivsel
Problemer med unge, der føler sig ensomme, udvikler angst eller skolevægring, gør det nødvendigt med et fast evidensbaseret kommunalt tilbud, der kan...
Rasmus_formand
01.07.21
Årsager til skolefravær skal ofte findes i skolen
Problemer med elevers fravær løses ikke ved kun at kigge på familierne.