It- og mediekompetencer

It er ikke et selvstændigt fag i folkeskolen. Til gengæld er det et fokusområde i folkeskolen, fordi det er et politisk mål, at it skal have en særlig plads i uddannelsessystemet, og at it skal integreres i alle folkeskolens fag på alle trin, hvor det er relevant.

I Fælles mål kan man læse om kravene til elevernes it-færdigheder inden for de enkelte fag. Kravene er yderligere uddybet i de vejledende læseplaner . En oversigt over kravene til elevernes it-kompetencer kan også findes i junior-pc-kørekortet, som skolerne kan tilbyde eleverne. Formålet med junior-pc-kørekortet er, at eleverne udvikler tidssvarende it- og mediekompetencer integreret i faglige og tværfaglige forløb. Derudover har eleverne mulighed for at vælge faget medier som valgfag på 8.-10. klassetrin.

Læs mere om Pc-kørekortet

15. januar 2019