Princip for undervisningens organisering

Princip for undervisningens organisering

Inspiration til at lave princippet for undervisningens organisering

Princippet for undervisningens organisering er nok det mest omfattende princip af dem alle. Folkeskolelovens § 44, stk. 2, der opremser de lovpligtige principper, har undervisningens organisering som det første, og allerede her noteres der ni underpunkter til princippet, som det er altså er lovpligtigt at medtage:

  • ”Elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin” 
  • ”Skoledagens længde”
  • ”Understøttende undervisning”
  • ”Holddannelse”
  • ”Samarbejder efter § 3, stk. 4, 1. pkt.” (Den åbne skole)
  • ”Eventuel undervisning efter § 5, stk. 4” (Hvis kommunalbestyrelsen har besluttet, at der også skal undervises i bestemte fag på andre end de klassetrin, hvor fagene er obligatoriske)
  • ”Udbud af valgfag”
  • ”Specialundervisning på skolen”
  • ”Elevernes placering i klasser”

Dertil kommer flere andre underpunkter, som også med god ret kan være en del af undervisningens organisering. I det princip, Skole og Forældre har udarbejdet til inspiration, er det:

Samlet set er det mere end en enkelt mundfuld, og princippet kan naturligvis deles i flere. I vores samling af inspirationsprincipper er principperne for understøttende undervisning og den åbne skole således også formuleret i egne principper.

Skolens principper kan formuleres på mange måder, blot de passer til jeres skole og jeres værdigrundlag, til kommunens skolepolitik og er inden for lovgivningen.
Værktøjskassen indeholder redskaber, der hjælper jer med at lave et effektfuldt princip for undervisningens organisering:

Skemaer, der hjælper jer igennem processen på en god måde:

Læs også om undervisningens organisering i vores online opslagsbog.

Senest opdateret den

16. september 2019

af

pe

Læs også

23.02.23
Princip for meddelelsesbogen
Skole og Forældre har formuleret nedenstående princip for meddelelsesbogen til inspiration til skolebestyrelserne
27.01.23
Passer jeres skole til børnenes grundlæggende behov?
Børne- og skoleforsker Louise Klinge oplister seks grundlæggende behov, som skal opfyldes hos børnene, for at de kan få et godt skoleliv. Opfylder...