Skolebørn nr. 2 2016

Magasinet Skolebørn

Skolebørn nr. 2 2016

Stort tema om test

Køb det nye Skolebørn som pdf eller trykt udgave eller læs det online

Ny undersøgelse fra Magasinet Skolebørn:

7 ud af 10 forældre synes nationale test er en god idé

Alligevel oplever mange forældre, at brugen af de nationale test på deres barns skole ikke lever op til deres forhåbninger.

Det viser en ny undersøgelse fra Skole og Forældres magasin, Skolebørn, hvor 1.152 forældre til børn i folkeskolen har svaret. Blandt andet er det mindre end en tredjedel af forældrene, der oplever, at testresultaterne bliver brugt til at lave indsatser, der skal forbedre deres barn fagligt. Det var ellers et af hovedargumenterne for at indføre de nationale test.
   ”Forældre vil gerne have konkrete og håndfaste evalueringerne af deres børns faglige standpunkt, og derfor er mange glade for nationale test. Undersøgelsen viser dog også, at der er udfordringer med brugen af nationale test på skolerne. Derfor er det rigtig vigtigt, at de bliver brugt sammen med alle de andre test og evalueringer, som er en del af hverdagen i skolen, så vi kan få et nuanceret billede af børnene,” siger formand i Skole og Forældre, Mette With Hagensen.

Sådan oplever forældrene brugen af de nationale test:

• 28 % oplever, at de nationale test bliver brugt til at lave fremadrettede indsatser, der skal forbedre deres barn fagligt.

• 35 % føler sig informeret om, hvad resultatet fra de nationale test skal bruges til.

• 44 % får en skriftlig tilbagemelding fra deres barns lærere om resultatet af de nationale test (hvilket de ellers har krav på).

• 44 % oplever, at deres barn bliver nervøst eller stresset i forbindelse med en test, de skal tage i skolen.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Det trykte magasin sendes til dig som er skolebestyrelsesmedlem på Skole og Forældres medlemsskoler og som abonnent i Post Danmarks omslag (OBS. evt. sammen med reklamer).

Skolebørn udkommer også i en ny online-version, som alle forældre på medlemsskolerne kan få adgang til gennem forældreintra.

Næste magasin Skolebørn nr. 3 2016 omdeles d. 19. august 2016.

28. august 2018

cg

25.03.19
Skolebørn nr. 1, 2019