Skolelederforeningen

Skolelederforening er en selvstændig fagforening for alle skoleledere ansat i den danske folkeskole – skoleinspektører, viceskoleinspektører, afdelingsledere m.fl.

Skolelederforeningen er stiftet i 2007 ved en fusion mellem Danmarks Skolelederforening og Lederforeningen under Danmarks Lærerforening. Danmarks Skolelederforening havde i 1997 brudt med DLF. Medlemmerne følte sig underlagt lærerne og havde længe søgt større frihedsgrader inden for DLF. Men til sidst slap tålmodigheden op blandt en række af foreningens medlemmer, hvorfor de brød ud.

Med fusionen fra 2007 er der igen en enhedsorganisation for skolelederne, men med den nye organisation har de ret til selv at forhandle løn- og arbejdsvilkår.

15. januar 2019

22.06.21