Tilsynet i frikvartererne er ikke ok

Vi synes ikke, at skolen fører et ordentligt tilsyn med indskolingseleverne i frikvartererne. Hvad kan vi gøre i skolebestyrelsen?

Svar:

Det er skolen, der har ansvaret for at føre tilsyn med eleverne i skoletiden. Skolebestyrelsen har i den forbindelse en generel tilsynsret og -pligt med hele skolens virksomhed. I skal derfor sætte et tilsynspunkt på dagsordenen til næste skolebestyrelsesmøde, hvor I beder skolelederen redegøre skriftligt for, hvordan skolen varetager sin tilsynsforpligtelse i frikvartererne i forhold til indskolingseleverne.

Hvis I ikke er tilfredse med redegørelsen, kan skolebestyrelsen herefter - som det fremgår af bekendtgørelsen vedrørende tilsyn med eleverne i skoletiden - vedtage et princip for dette tilsyn, der adresserer de problemstillinger, som I er bekymret for.

Princippet skal være formuleret så konkret, at der ikke er tvivl om hensigten, og at arbejdet i skolen uden større problemer kan indrettes efter det. Samtidig skal skolelederen have plads til at vælge mellem flere konkrete muligheder, når princippet skal omsættes til praksis.

Det udgør ikke et problem for skolebestyrelsens behandling af sagen, hvis det skulle være konkrete enkeltsager, der er baggrund for jeres bekymring. Skolebestyrelsen behandler ikke person- og elevsager, men konkrete sager kan være et godt afsæt for generelle spørgsmål om skolens virksomhed, som skolebestyrelsen kan og bør diskutere.

Venlig hilsen Skolebestyrelsesrådgivningen

12. december 2018

pe

23.02.23
Princip for meddelelsesbogen
Skole og Forældre har formuleret nedenstående princip for meddelelsesbogen til inspiration til skolebestyrelserne
27.01.23
Passer jeres skole til børnenes grundlæggende behov?
Børne- og skoleforsker Louise Klinge oplister seks grundlæggende behov, som skal opfyldes hos børnene, for at de kan få et godt skoleliv. Opfylder...