Bingo i folkeskolen - det skal være frivilligt

De 120 skoler, der er inviteret med i regeringens bingospil om penge, skal selv have lov til at bestemme, om de vil være med.

Af Mette With Hagensen, landsformand, Skole og Forældre

Regeringen har besluttet sig for, at de vil spille bingo med 120 folkeskoler. Reglerne er sådan her: 120 folkeskoler, hvor eleverne får elendige karakterer, får tre bingoplader hver – en plade for hvert af de næste tre år. Hvis elevernes karakterer bliver bedre til afgangseksamen hvert år, råber skolerne bingo – og så får de 1,4 millioner kroner ekstra hver gang.

Nu er statsministeren imidlertid blevet sur over, at syv skoler i København ikke har lyst til at spille bingo med regeringen. Det er oven i købet ”Københavns syv dårligste skoler”, som den københavnske politiker Cecilia Lonning-Skovgaard formulerer det på Facebook.

Til det vil jeg sige, at jeg godt kan forstå, at ikke alle skoler har lyst til spille bingo med Lars Løkke Rasmussen. Derfor synes jeg det skal være frivilligt.

For det første er det surt at blive udråbt som en dårlig skole, når mange af skolerne gør et utroligt arbejde med en udfordret elevgruppe. Skolernes afgangskarakterer på de fleste af de syv skoler i København er tilmed nogenlunde som forventet i forhold til forældrenes socioøkonomiske baggrund, hvis man kigger på eksamenskaraktererne fra sidste år. Vi er bare ikke i Søllerød eller Hellerup.
For det andet er der snyd med gevinsterne i regeringens bingospil. Folkeskolen bliver lovet en hel flæskesteg, men bliver spist af med en tør skive uden svær. Regeringen lover nemlig at bruge for 500 millioner kroner i præmier, men de 500 millioner bliver kun brugt, hvis alle skoler får bingo hvert år. Og enhver ved jo, at der ikke er gevinster til alle i bingo.
Der er også stor forskel på klasser på forskellige årgange. Nogle år er karakterne lidt højere, nogle år lidt lavere. Og sådan er det jo i bingo, meget af det er tilfældigt.

Men skal skoler med lave karakterer ikke gøre det bedre?
Jo, selvfølgelig, men så giv skolerne penge på forhånd til nogle reelle indsatser. Statsministeren ved selv fra LøkkeFonden, at der skal en ordentlig indsats til, før eleverne rykker sig, og til orientering for statsministeren skal der også en langsigtet indsats til.
Det kan man ikke klare med tre bingo-plader i et spil, som man ikke selv har valgt at spille med i.

7. februar 2019

sp

Rasmus_formand
22.09.21
Fast tilbud i alle kommuner til børn med mistrivsel
Problemer med unge, der føler sig ensomme, udvikler angst eller skolevægring, gør det nødvendigt med et fast evidensbaseret kommunalt tilbud, der kan...
Rasmus_formand
01.07.21
Årsager til skolefravær skal ofte findes i skolen
Problemer med elevers fravær løses ikke ved kun at kigge på familierne.