Fællesskaber

Fællesskaber

Folkeskolens faglige og sociale fællesskaber er afgørende for inklusionen

Folkeskolelovens § 18, stk. 2, siger, at ”Det påhviler skolelederen at sikre, at det undervisende personale, der er tilknyttet klassen, planlægger og tilrettelægger undervisningen, så alle elever udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder socialt, og trives i skolens faglige og sociale fællesskaber.” Og af folkeskolelovens § 44, stk. 2, fremgår det, at skolebestyrelsen skal fastsætte principper for skolens faglige og sociale fællesskaber.

Når vi taler om skolens faglige og sociale fællesskaber, så handler det i høj grad om inklusion – altså at skolen rummer alle elever, også de der har særlige behov.

I et velfungerende skolefællesskab deltager alle elever i fællesskabet både fagligt, socialt og kulturelt, og alle eleverne har både samarbejdsmæssige og venskabelige relationer til andre elever og føler sig som en del af fællesskabet.

Se også:

Senest opdateret den

22. marts 2017

af

pe

Læs også

07.05.20
Gå til kamp mod ensomhed på skolen
Hver tredje elev mangler nogen at være sammen med i skolen, viser en undersøgelse fra magasinet Skolebørn blandt 1.105 folkeskoleforældre. Ensomhed,...
17.12.19
Når børn sættes i kasser – giver det dårlige klasser
Fastlåste roller kan skade både elevernes trivsel, faglige udvikling og fællesskabet i klassen. Halvdelen af forældrene har oplevet, at deres barn...