Lad os satse på skole-hjem-samarbejdet, Tina Nedergaard

Lad os satse på skole-hjem-samarbejdet, Tina Nedergaard

I dag er det allerede sådan, at et barn i akutte problemer, kan blive afhentet af forældrene. At skrive det ind i loven er et helt forkert signal. Vi skal meget hellere satse på at opbygge et godt og tillidsfuldt forhold mellem skolen og forældrene, så de i fællesskab løser problemerne, siger Benedikte Ask Skotte.

 - Forældrene skal selvfølgelig tage ansvar for deres børns opdragelse. Forældrene skal medvirke til at opretholde ro i skolen ved at bakke skolen op. Forældrene skal opdrage børnene med de værdier og holdninger som deres familie har, herunder ikke mindst respekt for andre mennesker. Men skolen har udfordringen med at få de enkelte elevers værdier til at spille sammen ovre på skolen.   

- Det er vigtigt at understrege, at vi taler om børn, der er urolige i skolen. Vi ved alle sammen, at en klasse kan være kaotisk i den ene lærers timer og englebørn i den anden. Uro opstår ikke ud af ingenting. Den hænger sammen med den undervisning og klasseledelse, der finder sted i den enkelte situation. Og det er langt fra altid at elever i problemer har gavn af at blive udelukket fra skolen. 

- Vi skal have en skole, hvor eleverne bliver mødt med interesse og udfordringer. Hvor deres nysgerrighed bliver stimuleret og deres interesse vakt. Lærerne skal uddannes til og bakkes op i at opretholde en fornuftig arbejdsform, ikke nødvendigvis absolut ro i klassen. Hvis samarbejdet mellem skolen og hjemmet fungerer godt, så kan vi meget bedre løse de problemer, der opstår i fællesskab, siger Skole og Forældres formand, Bendikte Ask Skotte.

Udgivet den

26. november 2010

af

Læs også

15.04.21
Tre ud af fire folkeskoler mangler penge næste skoleår
Ny undersøgelse viser, at tre ud af fire skolebestyrelsesformand vurderer, at der er for få penge på budgettet på deres skole for det kommende...
04.03.21
Folkeskolerne udfordres af skolevægring og forældre savner at blive hørt
Ny årsrapport fra Forældrerådgivningen viser, at folkeskolerne har svært ved at håndtere komplekse sager med skolevægring.