Stor afstand mellem den lokale skole og kommunalpolitikerne

Stor afstand mellem den lokale skole og kommunalpolitikerne

Skolebestyrelserne giver dårlige karakterer til samarbejdet med politikerne i byrådet.

En ny undersøgelse, som Skole og Forældre har foretaget blandt skolebestyrelsesformænd på danske folkeskoler, viser stor tilfredshed med samarbejdet med skolelederne, mens samarbejdet med politikerne får dårlige karakterer på knap 20 procent af skolerne.

– Skole og Forældre advarede før kommunalreformen om, at de større kommunale enheder ville give øget afstand mellem den lokale skole og kommunalpolitikerne. Vores undersøgelse viser, at den bekymring var velbegrundet, siger landsformand i Skole og Forældre, Benedikte Ask Skotte.

Undersøgelsen viser også, at skolenedlæggelser spiller en rolle for utilfredsheden med samarbejdet med politikerne.
I undersøgelsen er det slående, at samarbejdet får et fint syvtal på skoler, der skal nedlægges i 2012, mens samarbejdet med politikerne kun får karakteren 3,6 på skoler, der skal nedlægges allerede i år.
Det tyder på, at beslutningerne om at nedlægge skoler allerede i år er hastet igennem af politikerne, uden reel medinddragelse af skolebestyrelserne. Mens skolebestyrelserne i de kommuner, der har givet sig ordentlig tid til processen, føler sig inddraget og dermed mindre utilfredse.

– Det bekræfter Skole og Forældres holdning til ændringer i skolestrukturen. Vi er ikke generelt imod ændringer, men beslutninger skal træffes efter at der er analyseret grundigt, at der er tænkt langsigtet, og at forældrene har været medinddraget hele vejen, siger foreningens formand, Benedikte Ask Skotte.

Benedikte Ask Skotte peger på, at der er brug for at finde nye måder, der kan styrke den lokale medindflydelse. Hun opfordrer derfor skolernes parter til at overveje, hvordan man kan skabe et bedre samarbejde mellem skolebestyrelsen og byrådet.

450 skolebestyrelsesformænd fra folkeskoler i hele Danmark har deltaget i Skole og Forældres undersøgelse.

Læs undersøgelsen

Udgivet den

7. juni 2011

af

fzb

Læs også

29.11.16
Merete Riisager kan nå sine mål gennem skolebestyrelsen
Den nye undervisningsministers mål om øget tilfredshed i folkeskolen nås bedst og hurtigst gennem øget indflydelse til skolebestyrelsen.
04.11.19
Begynderfejl, men simpelt at bruge
Efter to uger med Aula: Begynderfejl, men nogenlunde til at finde ud af for de fleste forældre