Hjemsendte skolebørn skal både undervises og passes

• Rasmus Edelberg, Skole og Forældre

Hjemsendte skolebørn skal både undervises og passes

Forældre til skolebørn skal have hjælp i indsatsen for at holde Corona-pandemien under kontrol, siger Skole og Forældres formand, Rasmus Edelberg.

Når der konstateres lokale udbrud af Corona sendes mange børn hjem fra skole, selvom de hverken er testet syge eller har symptomer på covid-19.

Hvis der er tale om elever i de store klasser, kan undervisningen ændres til fjernundervisning uden de store vanskeligheder, sådan som vi så det i foråret.

Hvis der er tale om elever i de små klasser er sagen en helt anden. De små elever kan ikke være alene hjemme. Skolens hjemsendelse af elever kræver, at der er nogen, der kan passe dem.

De forældre, som ikke kan bruge ferie eller få lov til at blive hjemme fra arbejde for at passe deres børn, er nødt til at have hjælp fra regeringen, hvis det regnestykke skal gå op.

Derfor mener vi i Skole og Forældre, at regeringen skal sikre tilstrækkelig testkapacitet til at familierne kan få et meget hurtigt svar på, om deres børn har Corona, så der ikke kommer et pasningsbehov på flere dage udelukkende som følge af ventetid på testsvar.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter bør også hurtigst muligt blive enige om en fælles løsning, der tilgodeser behovet for børnepasning derhjemme eller andetsteds i den aktuelle situation. Det er fint med en fleksibel tilgang, så hele landet ikke skal lukkes ned, når smitterisikoen kan isoleres til et mindre område – men alle skal have lige muligheder for og ret til at passe deres børn, så ingen lønmodtagere risikerer at komme i en uholdbar situation, fordi de bliver nødt til at passe deres hjemsendte børn.

Der skal også være et bedre offentligt tilbud om isolation af forældre, der er smittede, og som ikke kan isolere sig effektivt derhjemme – så resten af familien ikke bliver udsat for smittefare.

Det må også være på sin plads, at regeringen og kommunerne sørger for, at skoleelever kan få gratis mundbind i de tilfælde, hvor det er et krav for at komme med skolebussen. Det er vigtigt, at vi politisk tager coronaens sociale slagside alvorligt og skaber fælles løsninger med en god social balance.

20. august 2020

Rasmus_formand
22.09.21
Fast tilbud i alle kommuner til børn med mistrivsel
Problemer med unge, der føler sig ensomme, udvikler angst eller skolevægring, gør det nødvendigt med et fast evidensbaseret kommunalt tilbud, der kan...
Rasmus_formand
01.07.21
Årsager til skolefravær skal ofte findes i skolen
Problemer med elevers fravær løses ikke ved kun at kigge på familierne.