Links til artikler nævnt i opslag og stories på Instagram

Mistrives min teenager?

Når teenageren isolerer sig på værelset, er i dårligt humør og virker initiativløs, giver det anledning til bekymring hos de fleste forældre.

Podcast om den svære kommunikation

“Der ikke nogen, der ser situationen fra min søns side”. Selvom alle vil det bedste, kommer både skole og forældre nogle gange til at stå i situationer, hvor samtalen strander.

pige kigger ud af vindue

Podcast om ensomhed

”Hun var ked af ikke at have en bedste veninde.”Hvad kan der være på spil, når et barn ikke kan finde sig til rette i skolen? Hvornår er et barn ensomt? Og hvad kan man gøre ved det?

Podcast om uddannelsesvalg

“Hvordan kommer hun mon til at klare det på en ungdomsuddannelse?” Forældre spiller en stor rolle, når unge skal vælge ungdomsuddannelse efter folkeskolen, men mange forældre oplever, at de er over

Podcast om præstationspres

”Jeg er bare totalt idiot, fordi mine klassekammerater forstår faktisk godt, hvad min lærer snakker om.” Livet som barn og ung er blevet anderledes.

Podcast om diagnoser

Antallet af børn, der får en psykiatrisk diagnose, er fordoblet på få år. Forældre og skole kan have behov for at få sat navn på barnets udfordringer.

Podcast om skilsmisse

”De kunne godt se på ham, at lyset var slukket i hans øjne.” Sådan lyder det fra en forælder, når han husker tilbage på den første tid efter skilsmissen.

Podcast om læsning og læselyst

”Selvom vi siger til dem, at det er en mega god idé at læse, så gør de det ikke.”Sådan lyder det blandt andet fra en forælder i dette afsnit af podcasten Spørg om skoleb

Podcast om ordblindhed

”Det er svært. Jeg kan ikke. Jeg vil ikke over i den skole.”Når man skal lære nyt i skolen, foregår det ofte ved at læse og skrive.

Podcast om skolevægring

”Min datter trækker sig mere og mere til sit eget værelse og ligger i fosterstilling.” Sådan lyder det fra en mor til et barn i skolevægring.

Hvad hjælper, når unge mistrives?

Afhængigt af, om unge mistrives i kort tid på grund af et konkret problem, eller de i lange perioder ikke har det godt, skal der forskellige former for støtte til.

Unge spejler sig i fordomme

Elever på skoler i udsatte boligområder vokser op med et alt for sort billede af deres klassekammeraters lyst til at gå i skole og uddanne sig.

Sådan undgår du at skælde ud

Der er ingen principiel forskel på at overfuse et barn med skældud og på at øve fysisk vold mod barnet. Begge dele gør ondt, bare på forskellige måder.

Skolestart

Får mit barn gode venner? Kan han/hun klare sig fagligt? Hvad kan jeg gøre for at støtte mit barn i at få en god skolegang? Det er ikke kun børnene, der begynder i skole. Det er også forældrene.

Tal om verden derhjemme

Det styrker dit barns lyst til at lære, hvis I diskuterer politik over middagsbordet og ser nyheder sammen i sofaen, oplever dansk- og samfundslærer, Bente Wain.

Håndbog for skoleforældre

Køb Håndbog for skoleforældre her. Bogen dækker alle relevante problemstillinger, som forældre oplever gennem hele barnets skoleliv

Skolernes trivselsdag 2021

Fredag den 5. marts er det skolernes årlige trivselsdag. I år er dagen vigtigere og mere aktuel end nogensinde før på grund af corona.

Ensomhed

Hver tredje elev mangler nogen at være sammen med i skolen. Læs tema om ensomhed.