Forskning skal forbedre læring i folkeskolen

Forskning skal forbedre læring i folkeskolen

Viden skal formidles mere effektivt i folkeskolen

Der er brug for et paradigmeskifte i skolens praksis, der går fra ”at synes” til ”at vide”.
Det handler om at udnytte anerkendt forskning mere systematisk i folkeskolen. Derfor har en lang række parter omkring folkeskolen dannet et nyt formidlingskonsortium.

Formidlingskonsortiet ”Viden i spil” vil følge folkeskolens aktuelle udfordringer og udviklingsretning. Ud fra det vil konsortiet prioritere og formidle viden fra forskning og undersøgelser til politi-kere, forvaltninger og skoler. Konsortiet vil pege på behov for ny forskning, som hjælper til at løse udfordringerne. Konsortiet peger på nye veje i efteruddannelse af lærere og pædagoger i dialog og samarbejde mellem professionshøjskoler, forskningsinstitutioner og kommuner/skoler.
Parterne i formidlingskonsortiet mener, at der skal en forstærket indsats til, hvis viden fra forskning skal anvendes i praksis.

Det er nødvendigt, at
1. viden omsættes i praksis
2. politikere og praktikere efterspørger viden
3. praksis og forskning er i tættere samspil
4. viden anvendes strategisk
5. efteruddannelse sker i praksis og kombineres med viden fra forskning.

I forbindelse med offentliggørelse af udspillet siger Benedikte Ask Skotte, formand for Skole og Forældre:

”Vi kan se, at dette samarbejde kommer vores børn til gode. Der ligger rigtig mange forskningsrapporter, men de når ikke ud i folkeskolen. Dette samarbejde kan være med til, at forskning bliver til praksis, og praktikkerne får forskerne til at forske i det, vi undrer os over.”

Yderligere kommentarer:
Benedikte Ask Skotte, formand for Skole og Forældre, tlf. 22 57 49 88

Udgivet den

13. august 2010

af

fzb

Læs også

19.03.18
Information om skolens trivselsundersøgelse
Fra den 20. marts begynder skolerne at gennemføre den nationale trivselsundersøgelse.
Samarbejde mellem lærere og pædagoger
22.06.20
Tilbage til (næsten) normal hverdag efter sommerferien
Børne- og Undervisningsministeriet og Sundhedsstyrelsen har udsendt nye retningslinjer for, hvordan skoler og institutioner skal forholde til...