Nyt EU-projekt om læring i familier

Nyt EU-projekt om læring i familier

Skole og Forældre med i nyt europæisk projekt om læring i familier

Fra nytår indleder Skole og Forældre sammen med andre organisationer i Europa et treårigt projekt, der skal udvikle, samle og dele den europæiske viden om forældrenes indflydelse på børns evne til at lære i skolen.

25 organisationer fra 20 europæiske lande deltager i projektet, der er støttet af EU.

- Det er både sund fornuft og veldokumenteret, at forældre har stor indflydelse på deres børns læring i skolen. Med dette projekt samler vi de europæiske erfaringer så alle får let adgang til den eksisterende viden på området, siger formanden for Skole og Forældre, Benedikte Ask Skotte.

Projektet kommer i grove træk til at bestå af en række konferencer, udarbejdelse af rapporter og en hjemmeside - hvor formålet er at indsamle og formidle viden om, hvordan forældre kan bidrage til at deres børn lærer mere i skolen.

- Jeg har store forhåbninger til det her projekt. Hvis vi kan samle mange af de gode eksempler fra hele Europa og gøre dem let tilgængelig for lærere, politikere, skoleledere og ikke mindst skolebestyrelser, så kan det blive et værdifuldt inspirationskatalog med metoder, der er afprøvet med succes i praksis, siger Benedikte Ask Skotte.

Projektet falder godt i tråd med Skole og Forældres egne målsætninger om, at forældre som en naturlig del af familiernes hverdag inddrages i børns læring. 

Budgette for projektet er på godt fire millioner kroner og det løber fra 2011-2013.

Udgivet den

26. oktober 2010

af

Læs også

15.08.22
Ny undersøgelse om forældres oplevelse af inklusion: Behov for bedre støtte
Hele 77 procent af forældre til børn med særlige behov oplever, at økonomien har betydning for, hvilken støtte deres barn får, viser en ny...
17.05.22
Brug for nytænkning, så flere og forskellige forældre engagerer sig i folkeskolen
Det er positivt, at man politisk vil give skolebestyrelserne et større ansvar. Men det kræver, at flere kommuner sikrer bestyrelsernes kompetencer,...