Nyt EU-projekt om læring i familier

Nyt EU-projekt om læring i familier

Skole og Forældre med i nyt europæisk projekt om læring i familier

Fra nytår indleder Skole og Forældre sammen med andre organisationer i Europa et treårigt projekt, der skal udvikle, samle og dele den europæiske viden om forældrenes indflydelse på børns evne til at lære i skolen.

25 organisationer fra 20 europæiske lande deltager i projektet, der er støttet af EU.

- Det er både sund fornuft og veldokumenteret, at forældre har stor indflydelse på deres børns læring i skolen. Med dette projekt samler vi de europæiske erfaringer så alle får let adgang til den eksisterende viden på området, siger formanden for Skole og Forældre, Benedikte Ask Skotte.

Projektet kommer i grove træk til at bestå af en række konferencer, udarbejdelse af rapporter og en hjemmeside - hvor formålet er at indsamle og formidle viden om, hvordan forældre kan bidrage til at deres børn lærer mere i skolen.

- Jeg har store forhåbninger til det her projekt. Hvis vi kan samle mange af de gode eksempler fra hele Europa og gøre dem let tilgængelig for lærere, politikere, skoleledere og ikke mindst skolebestyrelser, så kan det blive et værdifuldt inspirationskatalog med metoder, der er afprøvet med succes i praksis, siger Benedikte Ask Skotte.

Projektet falder godt i tråd med Skole og Forældres egne målsætninger om, at forældre som en naturlig del af familiernes hverdag inddrages i børns læring. 

Budgette for projektet er på godt fire millioner kroner og det løber fra 2011-2013.

Udgivet den

26. oktober 2010

af

Læs også

Omsorgsplaner i folkeskolen
12.03.24
I hver klasse sidder der to børn uden venner
Ny venskabsundersøgelse, lavet af Skole og Forældres magasin Skolebørn, viser, at der sidder to børn i hver klasse, der ikke har nogen venner i...
06.02.24
Årsrapport: Forældre henvender sig i stigende grad om samarbejdsudfordringer
2023 blev igen et rekordår for Forældrerådgivningen med 2800 opkald. Og det kunne være blevet til dobbelt så mange, da ca. hver anden forælder hver...