Igangværende projekter

Skole og Forældres årsberetning 2015

Kompetenceløft til skolebestyrelser

Skole og Forældres projekt Kompetenceløft til skolebestyrelser i folkeskolen, 2014-2017, blev iværksat i januar 2014 på baggrund af en bevilling fra Undervisningsministeriet på 12,3 mio. kr.

Projektets primære målgruppe er alle medlemmer af skolebestyrelser i danske folkeskoler og formålet er at levere et kompetenceløft til alle skolebestyrelsesmedlemmer i landet.

Projektet er i løbet af 2015 kommet i mål med flere store lovede leverancer:

Projektet har desuden fået tilknyttet Danske Skoleelever som partner til delprojektet DM i Skoleudvikling, som i 2016 og 2017 skal kåre de bedste skoleudviklingsindsatser i Danmark. Der arbejdes stadig på at finde en mediepartner og en finansiel partner.

Arbejdet med at udvikle en e-læringsuddannelse til skolebestyrelsesmedlemmer er for alvor gået i gang i 2015. Det er målet, at disse uddannelsesmoduler bliver en mere let og legende indgang til arbejdet i en skolebestyrelse. Der planlægges efter en lancering sommer 2016.

DropMob

Skole og Forældre har i 2015 indledt et samarbejde med Red Barnet om projektet DropMop.

DropMobs formål er at give skolebestyrelserne viden om mobning og antimobbestrategier. Derudover får skolebestyrelserne redskaber, der giver skolebestyrelserne mulighed for at udarbejde en god antimobbestrategi, som bliver en levende del af skolens hverdag.

2015 er pilotfase i projektet, hvor Herning, Fredensborg og Esbjerg kommuner deltager i projektet med pilotskoler. Pilotfasen slutter i sommeren 2016. DropMobs udrulningsfase varer til udgangen af 2017. Målet for udrulningsfasen er at 10 % af landets skoler arbejder med deres antimobbestrategi på baggrund af DropMobs materialer og kurser fra Skole og Forældre.

<Forrige - Næste>

(Gå til beretningens indholdsfortegnelse)

23. februar 2021

06.11.18