Børnerådet

Børnerådet er et statsligt råd, der skal sikre børns rettigheder.

Rådet arbejder for beskyttelse, indflydelse og omsorg for børn. Børnerådet er uafhængigt og kan derfor handle selvstændigt på baggrund af egne beslutninger.

Børnerådet blev oprettet i 1994 - i første omgang som en forsøgsordning på tre år. I 1997 besluttede Folketinget at gøre Børnerådet permanent.

Børnerådet er tværfagligt sammensat og består af en formand og seks medlemmer. Tilsammen repræsenterer rådet en bred indsigt i børns opvækst og udvikling. Til rådet er knyttet et sekretariat med adresse i København.

Børnerådet taler børnenes sag i den offentlige debat. Rådet arbejder bredt for at sikre gode levevilkår får børn. Rådet beskæftiger sig med alle sider af børns liv: Skole-, kultur- og fritidsliv, sociale og sundhedsmæssige forhold, børn med særlige behov, børns retsstilling m.v.

Børnerådet behandler ikke konkrete klagesager.

Læs videre på Børnerådets hjemmeside.

15. januar 2019

22.06.21