Skolebørn nr. 1 2015

Køb Skolebørn nr. 1 2015

Ny undersøgelse fra Magasinet Skolebørn:

Hver tredje forælder:

Skolen motiverer ikke vores barn til at lære

Læringsmål, feedback og et trygt læringsmiljø, hvor det er ok at fejle. Det er ifølge forskningen noget af det vigtigste for, at elever lærer mest. En stor del af forældrene oplever dog, at der på disse punkter er plads til forbedring på de danske skoler. Det viser en undersøgelse foretaget i januar 2015 med svar fra 600 forældre til børn i folkeskolen, der har tilmeldt sig Magasinet Skolebørns nyhedsbrev.

Det viser undersøgelsen:

• 30 % af eleverne har individuelle læringsmål, som deres forældre kender til.
  • 12 % af eleverne får i høj grad løbende feedback på deres faglige udvikling, ifølge deres forældre.
  • 46 % af forældrene oplever, at deres børn i høj eller nogen grad er nervøs for at begå fejl i timerne.
  • 31 % af forældrene oplever, at skolen kun i ringe eller meget ringe grad motiverer deres barn fagligt.
  • 22 % oplever i ringe eller meget ringe grad, at deres barn bliver tilstrækkeligt udfordret i skolen.

Inspiration fra England: Her gør de dét, der virker
I det nye nummer af Skolebørn er der desuden reportager fra tre skoler i det nordligste England, der i flere år har arbejdet intensivt med læringsmål, feedback og læringsmiljø. Resultatet er tydeligt: Eleverne lærer mere. Deres udvikling svarer gennemsnitlig til en karakter mere i forhold til elever på andre engelske skoler.

Det trykte magasin sendes til dig som er skolebestyrelsesmedlem på Skole og Forældres medlemsskoler og som abonnent i Post Danmarks omslag (OBS. evt. sammen med reklamer).

Skolebørn udkommer også i en ny online-version, som alle forældre på medlemsskolerne kan få adgang til gennem forældreintra.

Næste magasin Skolebørn nr. 2 2015 omdeles d. 12. og 13. maj 2015.

22 februar 2016

25.03.19
Skolebørn nr. 1, 2019
Stort tema om den varierede undervisning (og manglen på samme)