Skolebørn nr. 2 2018

Stort tema om opdragelse

Køb Skolebørn nr. 2 2018 som pdf eller i trykt udgave

Ny undersøgelse blandt 1.558 forældre:
Forældre tager ansvaret på sig. Forældre skal i højere grad tage ansvar for, hvordan deres børn opfører sig i skolen, hører man i medierne. 9 ud af 10 forældre tager dog i høj grad ansvaret på sig, viser ny undersøgelse fra Magasinet Skolebørn. Måske tager forældre i virkeligheden for meget ansvar, mener Skole og Forældres formand, Mette With Hagensen.

Det er nærmest blevet en ny nationalsport at tale om nutidens forfærdelige forældre, som slet ikke opdrager deres børn, men det er ikke helt retfærdigt, mener Mette With Hagensen, formand i Skole og Forældre:

”I min barndom var det samfundets skyld, når børn og unge ikke opførte sig, som de voksne forventede. I dag er det kun forældrenes skyld. Vi tildeles ansvaret for vores børns adfærd, også når de er langt uden for vores syns- og rækkevidde. Men det er altså meget svært for forældre at fjernstyre deres børn. Vi kan selvfølgelig fortælle dem, at de skal følge de voksnes anvisninger og give plads til andre i fællesskabet, men opdragelsen til det store fællesskab skal ske i skolen, i idrætsklubben og til spejder".

Forældre får dårlig samvittighed
Aldrig før har det været så omfattende at være forælder til et skolebarn, påpeger forskere. Forældre vil rigtig gerne leve op til skolens krav og forventninger, viser Magasinet Skolebørns nye undersøgelse. Over halvdelen af forældrene bruger 2-4 timer om ugen eller derover på at styrke deres børns læring og trivsel i skolen. De mange krav fra skolen, kan dog godt virke negativt for nogle forældregrupper. Fire ud af ti forældre har i ”høj grad” eller ”nogen grad” dårlig samvittighed over ikke at leve op til skolens forventninger til dem.

”Jeg kan godt have dårlig samvittighed over for min for min søn. For jeg ved at jeg har en ansvar for ham, og hvis jeg ikke lever op til mit ansvar, så kommer det til at koste ham dyrt senere i livet,”

siger en af forældrene i undersøgelsen.

Om undersøgelsen: 1.558 forældre til børn i folkeskolen har i april 2018 besvaret en spørgeundersøgelse om opdragelse og deres engagement i deres børns skolegang. Forældrene er udvalgt blandt dem, der har tilmeldt sig Magasinet Skolebørns nyhedsbrev.
Læs mere om forældreundersøgelsen i magasinet, hvor der også er kommentarer fra forældrene.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Det trykte magasin sendes til dig som er skolebestyrelsesmedlem på Skole og Forældres medlemsskoler og som abonnent. Magasinet bliver uddelt af Bladkompagniet.
Skolebørn udkommer også i en ny online-version, som alle forældre på medlemsskolerne kan få adgang til gennem forældreintra.

Næste magasin Skolebørn nr. 3 2018 omdeles i august 2018

23. februar 2021

25.03.19
Skolebørn nr. 1, 2019