Afdelingsopdelte skoler

Afdelingsopdelte skoler

Begrebet afdelingsopdelte skoler anvendes på flere forskellige måder.

Det kan dels beskrive en skoleform der er opdelt i faserne indskoling , mellemtrin og udskoling, og hvor disse afdelinger er fysisk adskilt på skolen. Det vurderes, at mere end 2/3 af de danske folkeskoler anvender en sådan afdelingsopdeling.

Begrebet kan også anvendes om tidligere selvstændige skoler, der er sammenlagt til én skole med én daglig ledelse, én skolebestyrelse og ét skoledistrikt, men hvor undervisningen fortsætter i de geografisk adskilte skolebygninger.

If. folkeskolelovens § 42, stk. 1 skal der til skolebestyrelsen på sådanne skoler vælges mindst én forældrerepræsentant og én elevrepræsentant pr. afdeling. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at afdelingsledere på afdelingsopdelte skoler kan deltage i skolebestyrelsens møder uden stemmeret.

Senest opdateret den

4. september 2019

af

fzb

Læs også

30.09.10
Klassekvotient
Klassekvotienten er gennemsnittet af elever i et antal klasser. En skole med tre 7. klasser med henholdsvis 23, 25 og 26 elever har eksempelvis en...
30.09.10
Uddannelse af lærere
For at kunne varetage undervisningen i 1.-10. klasse skal lærerne have gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen jf. folkeskolelovens § 28.