Mulighed for karakterer i 6. og 7. klasse
Indtil videre har det kun været muligt at give standpunktskarakterer i 8. og 9. klasse, men efter indførelsen af Folkeskolens Kvalitetsprogram, kan skole landet over nu vælge at give eleverne standpunktskarakterer i både 6. og 7. klasse. Beslutningen er imidlertid et fælles anliggende og kræver derfor, at skolelederen og skolebestyrelsen er enige.
Vælger man som skole at indføre standpunktskarakterer i 6. og 7. klasse, så er det vigtigt at huske på, at karaktererne ikke må stå alene. De skal nemlig gives i kombination med feedback til eleven, så han eller hun får et mere nuanceret billede af, hvad der går godt, og hvilke områder der med fordel kan fokuseres mere på. Formålet er altså at sikre, at karaktererne bliver brugt som et pædagogisk redskab. Feedbacken kan gives mundtligt eller skriftligt, og hensigten er, at karaktererne anvendes som et pædagogisk redskab, der kan bruges løbende, og som kan bidrage til at evaluere elevernes udbytte af undervisningen. Den øgede opmærksomhed på dialog i forbindelse med karaktergivning kan desuden fungere som et udgangspunkt for kommunikation med hjemmet om elevernes udbytte af undervisningen (jf. folkeskolelovens § 13, stk. 2).
Genbesøg principperne
Beslutter skoleleder og skolebestyrelse at indføre standpunktskarakterer i 6. og 7. klasse (eller eksempelvis kun i 7. klasse), kan man som skolebestyrelse med fordel se nærmere på skolens princip for underretning af hjemmene om elevens udbytte af undervisningen.
Ved at kigge det eksisterende princip efter i sømmende, kan man som skolebestyrelse tage stilling til, om princippet giver mening i forhold til den nye virkelighed. Står det beskrevet, hvordan og i hvilket omfang skolen skal give feedback? Ønsker man at give feedback på samme måde, uanset om den skal gives til en elev på 6. eller 9. klassetrin? Det og mange andre spørgsmål kan trænge sig på, når man som skolebestyrelse diskuterer fordele og ulemper ved at indføre karakterer i 6. og/eller 7. klasse, og netop derfor er det vigtigt at have klare principper for karaktergivning.