Projektarbejde

Projektarbejde bringer elever i situationer, hvor deres evner for selvstændig og kreativ tænkning opøves, samtidig med, at de arbejder med faglige stofområder og arbejdsmetoder.

Projektarbejde og emnearbejde er to udtryk, der ofte anvendes i flæng, men der er forskel på projektarbejde og emnearbejde.

Ved emnearbejder beskæftiger eleverne sig med faglige eller tværfaglige emner men arbejder ikke nødvendigvis projektorienteret.

Projektarbejde kan gennemføres inden for et fag eller på tværs af fag. Hver elev eller arbejdsgruppe arbejder med hver sin del af et bestemt emne. Hovedlinjen i arbejdet er kort fortalt:

• Der formuleres en eller flere problemstillinger. Det gør eleverne selv eventuelt med støtte fra læreren.
  • Eleverne planlægger sammen med læreren, hvordan de vil løse opgaverne, og hvordan resultatet skal fremlægges.
  • Arbejdet igangsættes med materialer på skolen og relevante studier uden for skolen. Planerne justeres om nødvendigt. Det er en fordel at eleverne fører dagbog.
  • Resultatet af projektet fremlægges for kammerater og lærere. Eventuelt for forældre og andre.
  • Forløbet afsluttes med en evaluering af resultatet og processen.

Projektarbejde kan foregå i den daglige undervisning inden for et enkelt fag eller flere fag samtidig. Feature- eller emneuger kan også være baseret på projektarbejde.

På 9. og 10. klassetrin udfører eleverne enkeltvis eller gruppevis en obligatorisk projektopgave som en del af undervisningen.

3. maj 2017

22.06.21