Klassedannelse

Klassedannelse

Folkeskolelovens § 25, stk. 1 bestemmer, at skolen deles i klasser efter antallet af elever. Det skal tilstræbes, at den enkelte klasse kan bevares samlet på de følgende klassetrin i grundskolen

Den endelige klassedannelse, jf Folkeskolelovens § 25, stk. 2, skal finde sted senest ved udgangen af børnehaveklassen.

Hvis skolen ikke er bevidst omkring klassedannelsen, kan elevsammensætningen tilfældigt resultere i f.eks. to velfungerende klasser og én meget urolig. Nogle skoler vælger derfor at bruge et par måneder til at se børnene an før de fordeles på klasser.

Placering af elever i klasser er et af de områder hvor skolebestyrelsen ikke alene kan, men efter loven skal formulere principper. 

 

Senest opdateret den

4. september 2019

af

cg

Læs også

12.08.11
Trivsel
Trivslen er grundlaget for den brede positive udvikling af barnet inklusive den faglige læring, idet et barn der ikke trives, også har svært ved at...
01.09.10
Delegering
Ved delegering forstås overdragelse af kompetence fra en overordnet til en underordnet myndighed.