Linjeopdeling

En del folkeskoler arbejder med linjeopdeling af udskolingen

Linjeopdeling er ikke et begreb i lovgivningen, men med folkeskolereformen i 2014 blev der givet bedre muligheder for at arbejde med udskolingslinjer, herunder profillinjer, og toninger af udskolingen. Det skete ved at fremrykke valgfag fra 8. til 7. klasse og give mulighed for oprettelsen af flere nye valgfag. Samtidig blev holddannelsesreglerne lempet.

Linjeopdeling er en organisering af eleverne ud fra faglige fokusområder eller ud fra elevernes særlige kompetencer, der varer mindst et skoleår. Arbejdet med linjer kan omfatte alle eller blot en del af eleverne i udskolingen. Denne definition blev brug af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) i en undersøgelse af linjeopdelt udskoling, de gennemførte i 2015.

Se også: Inspiration til skolebestyrelsens arbejde med toning af udskolingen, holddannelse og valgfag

7. februar 2019

pe