Notice: serialize(): __sleep should return an array only containing the names of instance-variables to serialize in DrupalDatabaseCache->set() (line 465 of /var/www/skole-foraeldre.dk.v1/docroot/includes/cache.inc).
Skolebestyrelsens værktøjskasse
Skolebestyrelsens værktøjskasse
Værktøjer, inspiration og links til relevant lovgivning til skolebestyrelsens arbejde med principper, tilsyn, værdiregelsæt, årsplaner og møder.
I denne guide giver vi jer inspiration til, hvordan skolebestyrelser og lokalafdelinger kan lave materiale, der taler ind i den virkelighed. Det består af en række gode råd, som altid er værd at overveje, inden I tager kontakt til en lokalavis eller en lokalradio. Og det består af nogle skabeloner, som I kan bruge s...
I kan have forskellige forudsætninger og forventninger til det arbejde, der følger med at sidde i en skolebestyrelse. Derfor er det vigtigt, at I afstemmer jeres forventninger til hinanden, så der ikke opstår udfordringer med samarbejdet.
I meddelelsesbogen skal få, væsentlige punkter og overvejelser sætte fokus på at understøtte elevens faglige og alsidige udvikling. Skolebestyrelsen skal formulere principper for meddelelsesbogen.
Aula rummer en række muligheder for skolebestyrelsen, som er beskrevet i en ny vejledning. Her er der en kort guide til mulighederne og de overvejelser, skolebestyrelsen må gøre sig.
Skolebestyrelsen skal fastsætte et værdiregelsæt for skolen. Det er desuden et krav, at værdiregelsættet indeholder en antimobbestrategi. Her er redskaber, skolebestyrelsen kan bruge i dette arbejde.
Læs her om skolebestyrelsens eksterne samarbejdspartnere, om samarbejdet med skolelederen og med forældrene og om inddragelse af elevrepræsentanterne i skolebestyrelsens arbejde
Under nogle omstændigheder kan en skole og et dagtilbud eller et fritidshjem have fælles ledelse og altså også fælles bestyrelse. Noget af det, sådanne fællesbestyrelser skal være særligt opmærksomme på, behandles i denne artikel
De senere år har der været en udvikling, hvor nogle kommuner nedlægger eller sammenlægger skoler, så skolerne er blevet større og har undervisning på flere matrikler. Denne måde at organisere skolen på er ny i forhold til tidligere, og det giver både nye udfordringer og muligheder.
At være skolebestyrelse for en specialskole er ofte en særlig udfordring. Artiklen her gennemgår en række af de punkter, hvor specialskolerne er specielle og peger på, hvad det betyder for skolebestyrelsens arbejde.
Det gode måltid handler ikke kun om, hvad der er i madkassen, men også om rammerne for måltidet. Her kan skolebestyrelsen spille en rolle ved at sætte fokus på måltidskulturen og lave principper for måltiderne på skolen
Kontaktforældre kan være med til at binde skolens forældre sammen med skolens personale og skolebestyrelsen og spiller på den måde en vigtig rolle for, at skolen udvikler sig på et grundlag af dialog mellem alle skolens parter. Dette inspirationsmateriale er Skole og Forældres bud på, hvordan skolebestyrelsen kan ar...
Børne- og skoleforsker Louise Klinge oplister seks grundlæggende behov, som skal opfyldes hos børnene, for at de kan få et godt skoleliv. Opfylder skolen de seks grundlæggende behov, vil man givetvis også opleve, at skældud vil fylde mindre - til gavn for både børn og voksne på skolen.
Undervisningsministeriet udgav i 1998 en række hæfter om skolebestyrelsens arbejde. Der er siden blevet ændret i lovgivningen på nogle punkter, men i al væsentlighed er hæfterne stadig gyldige vejledninger i skolebestyrelsens arbejde. Alle hæfterne er tilgængelige her.
Der er nok ikke megen uenighed om, at den vigtigste opgave for skolen er at lære børnene at læse. Men hvad kan skolebestyrelsens gøre for styrke skolens arbejde med elevernes læsning? Det har vi samlet en række bud på her.
Forebyggelse af mobning i skolen kræver en fælles indsats og en fælles forståelse af de sociale mekanismer, der kan medføre mobning. Her har skolebestyrelsen en væsentlig rolle.
Hver tredje elev mangler nogen at være sammen med i skolen, viser en undersøgelse fra magasinet Skolebørn blandt 1.105 folkeskoleforældre. Ensomhed, tristhed, usikkerhed, dårligt selvværd og manglende lyst til at gå i skole er konsekvenserne for børnene, fortæller deres forældre. Se her, hvad skolebestyrelsen kan gøre.
Klimadagsordenen er allestedsnærværende - og altså også et anliggende for skolebestyrelsen. Læs her, hvad skolebestyrelsen kan gøre for at gøre skolen mere klimavenlig.
Fastlåste roller kan skade både elevernes trivsel, faglige udvikling og fællesskabet i klassen. Halvdelen af forældrene har oplevet, at deres barn har fået en rolle i klassen, som har skadet deres trivsel. Det viser en undersøgelse fra magasinet Skolebørn med besvarelser fra 874 forældre, og undersøgelsen bekræftes ...